آخرین ارسال‌ها

موضوع جامع پرسش و پاسخ پیرامون تئوری موسیقی

  • شروع کننده موضوع Harmony
  • تاریخ شروع
آهان بگو ها چی میگی... حامل فا در خط چهارم که پایین ترین حامل هست که کاربرد زیادیم داره و بم ترین حامله و برای بم ترین سازهای موسیقی ازش استفاده میکنن و به درد قسمت بم پیانو هم میخوره خب به نظرم فکر کنم به همین دلیلی که میگی باشه هر چند من که درست متوجه نشدم چی گفتی شاید یه عکسی ازش میدیدم میتونستم بگم اره یا نه...
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,203
اگه Range نت‌ها برای یک کلید خیلی بالا و پایین باشه کلید عوض می‌کنن تا خوندن نوت‌ها آسونتر بشه. این عکسی که گذاشتی نشون میده که هر ۲ تا دست تو کلید Bass باید اجرا کنن تا وقتی که کلید عوض بشه.
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
628
28
مشهد
دلیلش چیه که این کار رو کردن؟نکنه بر میگرده به خط قبل اون؟
اینم عکس
مهم ترین دلیلش استفاده کمتر از خطوط اضافه یا همون کمکی هست.
وقتی مدت زمان زیادی در دست راست قراره حول و محور دو میانی و متمایل به پایین تر از اون نت داشته باشیم بهتره که از کلید فا استفاده کنیم.این کار کمک میکنه به تمیز نوشته شدن و صد البته راحتی در دید خوانی قطعه برای نوازنده.اگه همین نت ها روی کلید سل نوشته میشد اهنگساز مجبور به استفاده از 4 خط کمکی زیر خط اول بود.
 
15/7/16
17
37
تهران
مینور ملودیک که البته در جَز بالارونده و پایین رونده یکسان بکار برده میشود، را میتوان گونه ای از آلتراسیون دانست گرچه در جایگاه یک گام مستقل تعریف میشود.. کمتر آهنگی را میابید که سراسر در گام مینور ملودیک باشد.. معمولا آهنگ های مینور، میان گونه های گوناگون مینور (طبیعی، هارمونیک، ملودیک و گاهی دورین ) در گردش هستند...
بادرود محضر bomdodعزیز استاد گرامی..پرسشی دارم واون اینه که به نظر من 99درصد ازاهنگ های پاپ ایرونی که میشنویم به طورقریب به یقین تو فریژین اجرامیشن..میخواستم بدونم ایادرسته برداشت من یا نه؟؟من خیلی واکاوی کردم تواهنگای پاپ ایرونی خودمون واین نتیجه روگرفتم عنایت بفرمایید بنده روراهنمایی کنید…
 
15/7/16
17
37
تهران
سلام اینی که گفتید یعنی چی فریژین چیه؟!
سلام فریژین یک نوع مد هست مثل مدمینور یامدماژور...اگه بخوام ساده بگم روکلید های پیانووقتی ازنت می تانت می بعدی روبه ترتیب روکلیدهای سفیدبزنیدشمادارید مد می فرژین رومیزنید فواصل نت هاهم اینه:نیم پرده-پرده-پرده-پرده-نیم پرده-پرده-پرده
 
10/4/10
248
دوستان این دو علامتی که با رنگ قرمز نشان دادم چی هست؟
 

فایل های ضمیمه

25/5/18
80
سلام..اینها دوبل دیز هستند..یعنی نت دوتا نیم پرده(یک پرده)بالاتر اجرا شود
[doublepost=1536867056,1536867001][/doublepost]یعنی اون فا دیز باید فا دوبل دیز یا همون سل بکار اجرا شود
 
10/4/10
248
ممنون.آره گرفتم.یعنی قبلا خونده بودم ولی هرچی فکر می کردم یادم نمیومد.تو نت هم چون اسم اصطلاحش یادم نبود نمیتونستم پیدا کنم.بازم ممنون
 
25/5/18
80
خواهش میکنم ..وظیفست...این نت مال کتاب خاصیه؟اگه هست برای چه کتابی و چه سازی؟
 
10/4/10
248
من هر روز دو تا کتاب هانون و گام آرپژ و آکوردهای شکسته (برای پیانو) رو تمرین میکنم.این نت ها مال تمرین گام سل دیز مینور هارمونیک از کتاب هانون بود.که علاوه بر یاد گرفتن این گام ، طریقه درست انگشت گذاری رو هم یاد میگیری.
 
25/5/18
80
اها ..پس برا پیانو هستش..
گام ها توی ویالون میگن برای گام های هارمونیک ملودیک و پنتاتونیک و گام های کلیسایی بهترین کار برا جا افتادن الگوشون بداهه نوازی با سرعت های مختلف و با ریتم سادست..یعنی ریتم رو عوص نکنیم و همش دولاچنگ بزنیم...این کاری هست که برا چنین گام هایی میگن انجام بدیم مخصوصا مد های کلیسایی..گفتم شاید این کار برا پیانو هم مفید باشه چون گام هایی مثل این گام ها الگوی متفاوتی دارن و توذهن اکثر نوازنده ها جانیفتادست....
یکی از تمرین های دیگه رو هم میگم ..برای ویالونیست ها به درد میخوره..این گام ها رو روی هر کدام از سیما جدا باید تمرین بشه...
مثلا بیاین از پوزیسیون اول انگشت سوم شروع بشه روی سیم چهارم..بدون اینکه انگشت عوض بشه با آرشه ی ریکوشه یا اسپیکاتو ویا استاکاتو از پوزیسیون یک تا هشت برین روی همین گام ها برین و برگردین..به مرور سیم های دیگه و انگشت های دیگه و پوزیشن های بالاتر
 
10/4/10
248
آره با روش شما هم میشه تمرین کرد. تمرین های هانون رو هم میشه به انواع مختلف تمرین کرد.مثلا به صورت استاکاتو و یا کتاب زده به صورت دو لاچنگ اجرا بشه که میشه به دیرندهای دیگه هم اجرا کرد.
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
679
در کتاب ارکستراسیون (هکتور برلیوز)، در بخش مربوط به ویولنسل اینطور نوشته شده:



در حال حاضر، این قاعده در نت نویسی واسه ویولنسل وجود نداره؟ یا هنوز باید رعایت بشه؟
آخه چرا اینکارو میکردن؟!:O_o:
 
18/1/17
12
26
isfahan
سلام خدمت همه عزیزان
دوستان لطفا در مورد شرایط استفاده از معکوس دوم هر آکورد راهنمایی بفرمایید؟
منظور من در موسیقی پاپ هست بیشتر و نه ملودی های کرال
فرض بفرمایید یک ملودی پاپ با تعدادی آکورد سه صدایی همراهی میشه مثلا پیانیست آکورد ها رو همراه با ملودی به صورت ساده اجرا میکنه و سوال اینجاست که آیا در چه موقع مجاز به استفاده از معکوس دوم یک آکورد هست ؟
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
679
سلام خدمت همه عزیزان
دوستان لطفا در مورد شرایط استفاده از معکوس دوم هر آکورد راهنمایی بفرمایید؟
منظور من در موسیقی پاپ هست بیشتر و نه ملودی های کرال
فرض بفرمایید یک ملودی پاپ با تعدادی آکورد سه صدایی همراهی میشه مثلا پیانیست آکورد ها رو همراه با ملودی به صورت ساده اجرا میکنه و سوال اینجاست که آیا در چه موقع مجاز به استفاده از معکوس دوم یک آکورد هست ؟
درود بر شما.
آکوردهای چهارشش یا همون معکوس دوم، معمولا زمینه ساز کادانس و یا بعنوان گذر استفاده میشن، مثلا معکوس دوم دومینانت بین دو آکورد تونیک که یکی معکوس اول و دیگری پایگی هست قرار بگیره حالت گذر در بخش باس ایجاد میکنه. یا معکوس دوم سابدومینانت، بین دو اکورد تونیک پایگی حالت پدال در باس ایجاد میکنه و ....
اکورد چهارشش کادانسی هم که معروف هست زمینه ساز خوبی برای کادانس میشه.
حال در پاپ چقدر دست بازتر هست و آیا این حساسیتها بهش توجهی میشه یا نه نمیدونم. ولی موضوعی که بنظرم خیلی در حس کار مهمه اینه که اون فاصله چهارمی که در این اینگونه آکورد بین بخش باس و نت پایه اتفاق میفته حل بشه. همه ی درگیری با اکوردهای چهارشش همین ناپایداری ای هست که این چهارم نسبت به باس ایجاد میکنه.
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,203
در کتاب ارکستراسیون (هکتور برلیوز)، در بخش مربوط به ویولنسل اینطور نوشته شده:

در حال حاضر، این قاعده در نت نویسی واسه ویولنسل وجود نداره؟ یا هنوز باید رعایت بشه؟
آخه چرا اینکارو میکردن؟!:O_o:
به خاطر این که توئ این کتاب از کارهائ قرن ۱۸ و ۱۹ استفاده کرده.اون موقع از `False Treble Clef` برای Cello زیاد استفاده میکردن. خیلی وقت هست که دیگه از این استفاده نمی‌شه. همه از این False Treble Clef بدشون میاد
ولی برای پارت‌های قدیمی لازم میشه، چون بعضی‌ها هنوز همونجوری چاب میشن.
 
18/1/17
12
26
isfahan
سلام
نتهای غیر هارمونیک رو طبیعتا ما داخل آکورد نداریم . من این سوال برام پیش اومده حالا اگر نت غیر هارمونیک رو توی آکورد بگنجانیم ایرادی پیش میاد؟
مثلا در گام لا مینور هارمونیک حرکتی داریم به این صورت (می -فا-سل دیز) و خوب آکورد E اینجا پیشنهاد میشه حالا سوال من اینجاست که اگر نت فا رو هم مد نظر قرار بدیم و آکورد رو به صورت E7b9 بنویسیم ایرادی پیش میاد چون این نت فا در ملودی هارمونیک نیست؟
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
679
سلام
نتهای غیر هارمونیک رو طبیعتا ما داخل آکورد نداریم . من این سوال برام پیش اومده حالا اگر نت غیر هارمونیک رو توی آکورد بگنجانیم ایرادی پیش میاد؟
مثلا در گام لا مینور هارمونیک حرکتی داریم به این صورت (می -فا-سل دیز) و خوب آکورد E اینجا پیشنهاد میشه حالا سوال من اینجاست که اگر نت فا رو هم مد نظر قرار بدیم و آکورد رو به صورت E7b9 بنویسیم ایرادی پیش میاد چون این نت فا در ملودی هارمونیک نیست؟
خیر، ایرادی پیش نمیاد. بشرطی که اون فاصله نهم کوچک که به شدت ناملایمه در ادامه حل بشه. و اون هفتم دومینانت هم نیاز به حل رو افزایش داده‌. پس به شدت حل شدن به اکورد تونیک در اینجا لازمه.
اگه دارید کلاسیک مینویسید این حرکت می فا سل دیز پیشنهاد نمیشه و معمولا به شکل می فادیز سل دیز نوشته میشه.
 
18/1/17
12
26
isfahan
خیر، ایرادی پیش نمیاد. بشرطی که اون فاصله نهم کوچک که به شدت ناملایمه در ادامه حل بشه. و اون هفتم دومینانت هم نیاز به حل رو افزایش داده‌. پس به شدت حل شدن به اکورد تونیک در اینجا لازمه.
اگه دارید کلاسیک مینویسید این حرکت می فا سل دیز پیشنهاد نمیشه و معمولا به شکل می فادیز سل دیز نوشته میشه.
کاملا متوجه شدم منظور من هم در سبک پاپ بود اما یعنی در سبک کلاسیک نمیشه گام مینور هارمونیک رو تدایی کرد چون اینجوری مینور ملودیک میشه اگر فا بخواد دیز شده بره به سل دیز؟
 
بالا