آخرین ارسال‌ها

آشنایی با Post-processing و Pre-processing

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
44
بندرعباس
اینکه سیگنال ورودی رو تحت تاثیر افکتی قرار بدیم که کاملا بدیهی د طبیعیه شنا روزانه باهاش سرو کار دارید. وقتی وکال رکورد میکنید ریورب به خواننده نمیدید؟ ایا اون ریورب مستقینا روی سیگنال ورودی میشینه؟ مسلما نه چون شنا پلاگین رو خاموش کنید صدا دوباره خشک خواهد شد. مگه اینکه طبق بحثی که داشتیم ریل تایم انجام بشه یا اینکه از سخت افزار ریورب عبور داده بشه که بازم میشه ریل تاییم
 
آخرین ویرایش:

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
44
بندرعباس
یعنی در واقع بحث کامپرسور که شروع شد منظور من همین مطلبی بود که در مورد ریورب برای شما مثال زدم . که با خاموش کردن پلاگین در واقع تاثیر اون هم خاموش خواهد شد. ! میمونه بحث ریل تایم که دوست عریزمون فرمودند که البته کاملا درست بحا بود
منتها هدف از ایجاد این بحث تاثیر افکتها به صورت عادی بود نه ریل تایم. .که البته به تطرم بحث خیلی خوبی هم شد. کارت صداهایی مثل اپولو خوب قیمت بالایی دارند و ممکنه واقعا برای هر کسی قابل تهیه نباشه . به همین دلیل وارد مبحث ریل تایم نشدم. وقیقا بحث شبیه تاپیک تاثیر کارت صدا بر اکسپورت که قبلا ایجاد شده بود شده
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
44
بندرعباس
خوب یک مثال تصویری میذارم که این مبحث کامپرسور رو راحتتر توضیح داده باشم.
من یک پروژه برای میکس آوردند برام که واکل بدون کامپرسور سخت افزاری ( انالوگ) رکورد شده عکس اول.
خوب کاملا مشخصه که چه اتفاقاتی افتاده.
من روی این وکال چیکار میتونم بکنم. ؟ البته هنوز تا مرز دیستورت شدن کمی جا داره و دیستورت نیست. اما داینامیک صدا خیلی با هم اختلاف داره. من یا باید به داینامیک کار ( دستی ) دست بزنم. که همیشه مخالف این کار هستم. یا کامپرس نرم افزاری انجام بدم. ( به شرطی که دیستورتی زیادی در کار نباشه چون اگه دیستورتی باشه دیگه با کامپرسور نرم افزاری کاری از پیش نخواهیم برد ) یا اینکه غلط ترین روش رو در پیش بگیرم و یکی یکی قسمتهای رو با هم از نظر ولوم یک اندازه بکنم ( برای مثال )
اما کافیه اون وکال رو موقع رکورد از یک کامپرسور انالوگ سخت افزاری عبور داره و رکورد کنیم. ( یعنی خواننده از نو بخونه ) یا اینکه این وکال رو بر فرض بر اینکه خواننده نخواد دوباره بخونه از یک سخت افزار انالوگ کاپرسور عیور بدیم. ( کاری که وقتی ناچارم انجام میدم. ) و با تنظیم مناسب از روی این وکالی که از کامپرسور عبور میکنه رکورد میکنم. در واقع داریم داینامیک این برداشت رو با عبور از سخت افزار انالوگ تغییر میدیم.
این هم عکس رکورد عبور داده شده از کامپرسور
اگه لازم باشه در این مورد یک فیلم و اموزش تصویری تهیه خواهم کرد.
 

فایل های ضمیمه

  • 9.8 KB نمایش‌ها: 4
  • 9.1 KB نمایش‌ها: 3
20/5/13
290
33
persian-music
اینجاس که باید از اب گلالود ماهی گرفت
و درخواست فیلم آموزشی کرد.
البته من با وکالهایی که با گامهای بالا میگریم خیلی مشکل دارم،
فکر کردم با تسلط به کمپرسورهای نرم افزاری میشه کارو اوکی کرد که با توجه این مطالب انگار اون چیزی ک انتظار دارم نمیشه،
گام پایین کارهام رو زیادی اروم و بالاشون زیادی بلند میسازم
کسی پیشنهادی برای بهتر ضبط شدن داره؟
کارهام همیشه شبیه عکس 1 میشه شایدم با اختلاف داینامیک بیشتر
 
20/5/13
290
33
persian-music
اتفاقا اولین تعریفی که از کمپرسور تو کتاب هنر میکس دیوید گیبسون هست اینه،
وسیله ای ک وظیفش جلوگیری از پیکهای بلند و دیستورت صداس
 
خوب یک مثال تصویری میذارم که این مبحث کامپرسور رو راحتتر توضیح داده باشم.
من یک پروژه برای میکس آوردند برام که واکل بدون کامپرسور سخت افزاری ( انالوگ) رکورد شده عکس اول.
خوب کاملا مشخصه که چه اتفاقاتی افتاده.
من روی این وکال چیکار میتونم بکنم. ؟ البته هنوز تا مرز دیستورت شدن کمی جا داره و دیستورت نیست. اما داینامیک صدا خیلی با هم اختلاف داره. من یا باید به داینامیک کار ( دستی ) دست بزنم. که همیشه مخالف این کار هستم. یا کامپرس نرم افزاری انجام بدم. ( به شرطی که دیستورتی زیادی در کار نباشه چون اگه دیستورتی باشه دیگه با کامپرسور نرم افزاری کاری از پیش نخواهیم برد ) یا اینکه غلط ترین روش رو در پیش بگیرم و یکی یکی قسمتهای رو با هم از نظر ولوم یک اندازه بکنم ( برای مثال )
اما کافیه اون وکال رو موقع رکورد از یک کامپرسور انالوگ سخت افزاری عبور داره و رکورد کنیم. ( یعنی خواننده از نو بخونه ) یا اینکه این وکال رو بر فرض بر اینکه خواننده نخواد دوباره بخونه از یک سخت افزار انالوگ کاپرسور عیور بدیم. ( کاری که وقتی ناچارم انجام میدم. ) و با تنظیم مناسب از روی این وکالی که از کامپرسور عبور میکنه رکورد میکنم. در واقع داریم داینامیک این برداشت رو با عبور از سخت افزار انالوگ تغییر میدیم.
این هم عکس رکورد عبور داده شده از کامپرسور
اگه لازم باشه در این مورد یک فیلم و اموزش تصویری تهیه خواهم کرد.
با سلام.
یکی از دوستان خواستند در این مورد توضیحاتی بدم.
بنده هم اینجا موضوع رو مطرح میکنم تا همه دوستان که ممکنه سئوال مشابه ی داشته باشند این موضوع رو ببینند.
این دو بحث از اساسی ترین مباحث در رکورد و میکس هستند.
Pre-processing
هر نوع پردازشی که قبل از رکورد انجام بشه Pre-processing نام داره ( خیلی خلاصه )
مثال :
بنده قصد دارم یک وکال یا گیتار رکورد کنم.
میکروفونها رو انتخاب و اونها رو قرار میدم.
انتخاب نوع میکروفون. نحوه چیدمان اونها. تعیین سطح و گین و لول. اکولایزر کردن و کامپرس ( سخت افزاری نه نرم افزاری چون نرم افزاری بعد از رکورد عمل خواهد کرد ولی سخت افزاری تاثیرش رو روی سیگنال دریافتی خواهد گذاشت و با همون تغییرات رکورد خواهد شد ) همه این اعمال در مبحث Pre-processing میگنجه .
در اینجا Pre-processing به معنی پردازش قبلی یا پردازش اولیه خواهد بود. و مسلما و بر حسب تجربه من هر وقت پردازش اولیه یا همون Pre-processing خیلی خوبی انجام بدیدم در مرحله بعد که پست پروسسینگ هستش خیلی بهتر خواهیم توانست به صدا و هدف مورد نظر برسیم.
Post-processing
یا پردازش ثانویه یا پردازش بعد از رکورد
همه اعمالی که در میکس روی یک فایل صوتی انجام میدیم در این مبحث جای خواهد داشت. پس اگه پری پروسسینگ خوبی انجام بدیم در پست پروسسینگ هم خیلی راحت خواهیم بود.
اکولایزر بعد از رکورد. کامپرس. مولتی باندها. حتی افکت ها و دیلی و ریورب و تیون کردن هم جز این مبحث بوده و در این مقال میگنجه
یه مثالی که دوستان خیلی باهاش مشکل دارند.
میخواهیم وکال رکورد کنیم. کامپرسور سخت افزاری هم ندارم. خواننده هم بین فضای اوج و فضای پائین فاصله زیادی داره . میایم و روی ترک برنامه مورد نظر و سر راه اون خواننده یک کامپرسور نرم افزاری باز میکنیم اما غافل از اینکه عملا نقشی در اینکار و کنترل دیستورتی ها نخواهد داشت. صدا رو کامرس شده خواهیم شنید اما کامپرس شده رکورد نکردیم. بلکه فقط شنیده میشن.و اگه این بین دیستورتی به وجود بیاد بعد از خاموش کردن یا غیر فعال کردن اون پلاگین کامپرسور اون دیستورتی ها هم وجود خواهند داشت.
اما کامپرسورهای سخت افزاری مستقیما روی سیگنال ورودی عمل میکنند و ما صدا رو کامپرس شده خواهیم شنید و رکورد خواهیم کرد.
کامپرسورهای سخت افزاری هم بیشتر برای کنترل دیستورتی ها مورد استفاده قرار میگیرند که اون هم باید در حالت نه چندان شدید که وکال یا ساز کاملا فشرده بشه و نه اون قدر رقیق که برخی دیستورتی ها بتونن ازش عبور کنند. تنظیم میشه.
برای مثال شما یه وکال رو رکورد کردید و دیسترتی ها رو هم با تنظیمات نرم کامپرسور سخت افزاری کنترل کردید. حال اگه در میکس نیازی به کامپرس شدید تر باشه با یه پلاگین کامپرسور اون رو تشدید میکنید. اما وقتی یه صدای کاملا کامپرس شده و خیلی فشرده رو رکورد کردید عملا کاری از دستتون بر نمیاد و ناچارا باید مجددا رکورد کنید.
پس فراموش نکنید رکورد کامپرس شده نرم رو میشه تشدید کرد. ( مناسب با نوع کار و میکس اهنگ ) اما رکورد خیلی کامپرس شده و فشرده عملا قابل تغییر و رقیق کردن نیست
درود مشتی، لطفا چیزی و که مطمئن نیستی، با شک و شب
با سلام.
یکی از دوستان خواستند در این مورد توضیحاتی بدم.
بنده هم اینجا موضوع رو مطرح میکنم تا همه دوستان که ممکنه سئوال مشابه ی داشته باشند این موضوع رو ببینند.
این دو بحث از اساسی ترین مباحث در رکورد و میکس هستند.
Pre-processing
هر نوع پردازشی که قبل از رکورد انجام بشه Pre-processing نام داره ( خیلی خلاصه )
مثال :
بنده قصد دارم یک وکال یا گیتار رکورد کنم.
میکروفونها رو انتخاب و اونها رو قرار میدم.
انتخاب نوع میکروفون. نحوه چیدمان اونها. تعیین سطح و گین و لول. اکولایزر کردن و کامپرس ( سخت افزاری نه نرم افزاری چون نرم افزاری بعد از رکورد عمل خواهد کرد ولی سخت افزاری تاثیرش رو روی سیگنال دریافتی خواهد گذاشت و با همون تغییرات رکورد خواهد شد ) همه این اعمال در مبحث Pre-processing میگنجه .
در اینجا Pre-processing به معنی پردازش قبلی یا پردازش اولیه خواهد بود. و مسلما و بر حسب تجربه من هر وقت پردازش اولیه یا همون Pre-processing خیلی خوبی انجام بدیدم در مرحله بعد که پست پروسسینگ هستش خیلی بهتر خواهیم توانست به صدا و هدف مورد نظر برسیم.
Post-processing
یا پردازش ثانویه یا پردازش بعد از رکورد
همه اعمالی که در میکس روی یک فایل صوتی انجام میدیم در این مبحث جای خواهد داشت. پس اگه پری پروسسینگ خوبی انجام بدیم در پست پروسسینگ هم خیلی راحت خواهیم بود.
اکولایزر بعد از رکورد. کامپرس. مولتی باندها. حتی افکت ها و دیلی و ریورب و تیون کردن هم جز این مبحث بوده و در این مقال میگنجه
یه مثالی که دوستان خیلی باهاش مشکل دارند.
میخواهیم وکال رکورد کنیم. کامپرسور سخت افزاری هم ندارم. خواننده هم بین فضای اوج و فضای پائین فاصله زیادی داره . میایم و روی ترک برنامه مورد نظر و سر راه اون خواننده یک کامپرسور نرم افزاری باز میکنیم اما غافل از اینکه عملا نقشی در اینکار و کنترل دیستورتی ها نخواهد داشت. صدا رو کامرس شده خواهیم شنید اما کامپرس شده رکورد نکردیم. بلکه فقط شنیده میشن.و اگه این بین دیستورتی به وجود بیاد بعد از خاموش کردن یا غیر فعال کردن اون پلاگین کامپرسور اون دیستورتی ها هم وجود خواهند داشت.
اما کامپرسورهای سخت افزاری مستقیما روی سیگنال ورودی عمل میکنند و ما صدا رو کامپرس شده خواهیم شنید و رکورد خواهیم کرد.
کامپرسورهای سخت افزاری هم بیشتر برای کنترل دیستورتی ها مورد استفاده قرار میگیرند که اون هم باید در حالت نه چندان شدید که وکال یا ساز کاملا فشرده بشه و نه اون قدر رقیق که برخی دیستورتی ها بتونن ازش عبور کنند. تنظیم میشه.
برای مثال شما یه وکال رو رکورد کردید و دیسترتی ها رو هم با تنظیمات نرم کامپرسور سخت افزاری کنترل کردید. حال اگه در میکس نیازی به کامپرس شدید تر باشه با یه پلاگین کامپرسور اون رو تشدید میکنید. اما وقتی یه صدای کاملا کامپرس شده و خیلی فشرده رو رکورد کردید عملا کاری از دستتون بر نمیاد و ناچارا باید مجددا رکورد کنید.
پس فراموش نکنید رکورد کامپرس شده نرم رو میشه تشدید کرد. ( مناسب با نوع کار و میکس اهنگ ) اما رکورد خیلی کامپرس شده و فشرده عملا قابل تغییر و رقیق کردن نیست
درود مشتی.
لطفا چیزی و که مطمئن نیستی و خودت هم بد یاد گرفتی و با شک و اشباح به خورد ملت نده. شما رو لاین اینپوتت هر پروسسی میتونی اعمال کنی و وکال و وت رکورد کنی. پس لطقا تمام سخت افزارتو بریز دور. در مورد آریو و دوستان هم که مدام پیشتن به نظر شخص من اونا جای اشتباهی میان میشینن. گود لاک مشتی
 
  • عصبانی
واکنش‌ها: mr.r
بالا